“El
Satanàs de Mataró és un personatge molt intens”
Va
néixer a Mataró el 1960 i va entrar en el món del teatre fa uns 15 anys.
Compagina la feina amb aquesta disciplina, on ha participat tant en muntatges
professionals com amateurs
Tot
a punt per a una nova temporada dels Pastorets de Mataró?
Tot
a punt com gairebé sempre, amb les seves presses i els seus endarreriments.
Aquest any, una mica més encara, a causa de les obres de millora de la Sala
Cabanyes que s’estan duent a terme en aquests darrers sis mesos.
Exacte.
Enguany, les representacions començaran més tard per aquests treballs. En què
es traduirà, això?
Això
es tradueix en les presses. Els assajos a escena els hem començat a fer fa unes
setmanes; per tant, anem amb una mica de pressa. L’estrena s’ha traslladat al 6
de gener, a causa d’aquestes obres, i es faran representacions tots els caps de
setmana fins a la primera setmana de febrer. Els darrers anys arrencàvem les
funcions el cap de setmana abans de Nadal. Realment es faran el mateix nombre
de representacions que sempre, però serà tot molt més concentrat.
És
especial per vostè donar vida a un personatge com el Satanàs dels Pastorets de
Mataró?
És
especial, sí. Tothom que ha participat d’una manera o altra a la Sala Cabanyes
voldria fer aquest personatge. El Satanàs de Mataró, el de l’obra de Ramon
Pàmies, és un personatge molt intens sobre el qual tothom reconeix frases i
moments.
Té
com a referents alguns dels actors que en el passat van encarnar aquest
personatge?
En
el meu cas és complicat perquè jo no fa gaires anys que soc a la sala i recordo
els Pastorets molt vagament de quan els anava a veure de petit. Però el meu
primer referent va ser la persona amb la qual vaig començar a fer el Satanàs,
que és en Jordi Romagosa.
Com
es va produir, doncs, la seva vinculació amb el personatge i l’obra?
Hi
vaig arribar d’una manera força casual. L’Antoni Blanch em va veure en una obra
que jo havia fet a Argentona provinent de l’Aula de Teatre de Mataró. Ell em va
demanar si volia fer d’Asvherus –un dels dimonis de l’obra– però li vaig
reconèixer que no coneixia el personatge. L’any següent, però, em van demanar
per començar a fer de Satanàs, i així ha estat fins avui.
A
més, vostè no és actor professional. Com s’ho combina amb la feina?
Com
puc, quin remei. Amb acords pactats amb l’organització i la producció, tenint
en compte la feina que tinc, a les hores que acabo... Ho compaginem tal com
bonament podem.
Fa
nou anys que interpreta Satanàs. Com creu que ha evolucionat aquest personatge
i l’obra en general durant aquest temps?
Normalment
evolucionen en funció de cada director. Aquest es canvia cada dos o tres anys,
en alguns casos, i cada director té la seva idea de com és el personatge i de
com són els Pastorets. Sense remenar gaire el text, perquè aquest és el que és,
però sí que a vegades s’allarga o s’escurça una mica. Però en funció del
director sempre hi ha coses diferents, com ara petites evolucions tècniques,
entre d’altres. Cada director hi posa el seu toc personal i penso que és la
manera que els Pastorets no quedin encallats i no es facin sempre exactament
iguals.
Se
sent còmode amb l’evolució del seu personatge?
Sí,
a vegades costa més o menys. Tinc la sort, però, que els diferents directors
amb qui he treballat em deixen fer bastant i amb tots m’hi he sentit molt
còmode i a gust.
Què
fa especials els Pastorets de Mataró?
En
aquesta obra hi participa molta gent, gairebé més de 300 persones. Si això no
fos així aquests Pastorets no es podrien fer. És un muntatge que té molta
qualitat. No m’atreviria a dir si són els millors de Catalunya, però l’obra no
es podria fer si no hi hagués la col·laboració desinteressada de tothom que
està vinculat a la sala. Tots ells hi participen d’alguna manera o altra.
Al
2016, els Pastorets de Mataró van fer 100 anys i van rebre la Creu de Sant
Jordi de la Generalitat. Com valora aquest reconeixement?
És
un orgull arribar al centenari amb la dignitat i qualitat que s’ha fet sempre
en aquest muntatge. La Creu de Sant Jordi és una distinció que està molt bé,
però per a mi l’orgull és haver fet precisament la funció del centenari, el dia
de Nadal de l’any passat, i això és una cosa que quedarà.
A
més, aquesta obra ha creat una escola teatral on hi han participat actors de la
talla de Jordi Bosch, Joan Pera o Boris Ruiz, entre d’altres.
Hi
ha molt bons actors a la sala, i molts podrien estar en l’àmbit professional.
És una escola, una manera de fer. Això de passar a la professionalitat a
vegades és una mica de sort i també voler-ho fer, i jugar-te-la.
Publicat
per
31
desembre 2017
Clavell
a l’escenari de la Sala Cabanyes de Mataró, on encarna Satanàs en la
representació dels Pastorets Foto: LL.A.
LLUÍS
ARCAL – MATARÓ
http://xcdu.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1307337-el-satanas-de-mataro-es-un-personatge-molt-intens.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada