dijous, 12 de maig del 2016

El conte de Blancaneus, un clàssic de la Sala Cabanyes, aixeca el teló aquestes Fires



La “Blancaneus i els set nanets” de l’any del Centenari renova la imatge gràfica, el vestuari i l’escenografia i compta amb una nova orquestració

La màgia de “Blancaneus i els set nanets”, un dels contes infantils més coneguts, torna a la Sala Cabanyes per aquestes Fires. El dissabte 14 de maig aixecarà el teló un dels espectacles més emblemàtics dels que s’han representat mai a l’escenari mataroní, dut a terme per un equip d’un centenar de persones. Josep Maria de Ramon dirigeix per quarta vegada aquest espectacle per a tota la família, en què els nens s’ho passaran molt bé i els pares es tornaran a sentir nens.

La història de “Blancaneus i els set nanets”, un conte popular recollit pels germans Grimm a principis del segle XIX, és ben coneguda per tothom. Una princesa (Anna Piqué) orfe de mare s’ha d’amagar al bosc fugint de la seva madrastra (Imma Llorens), obsessionada per ser la dona més bonica del regne. Al bosc, un grup de nanets l’acullen a casa seva, però no poden evitar que la reina transformada en bruixa (Pol Martínez) l’emmetzini amb una poma. Al final –en una història tan coneguda, no passa res si s’explica-, un petó del príncep (Martí Cano) aconseguirà desfer l’encanteri.

Una relectura del conte clàssic

De la “Blancaneus i els set nanets”, que a la Sala es representa en una versió escrita per Josep Maria Clariana, se’n podran veure nou representacions fins que abaixi el teló el diumenge 5 de juny. En l’any del Centenari ha renovat la imatge gràfica, el vestuari i l’escenografia i compta amb una nova orquestració, amb música en viu com a segell de la casa. En l’edició d’aquest any, s’hi incorporen dues escenes noves i també se sumen personatges respecte a anteriors representacions. En l’apartat musical, Anna Capdaigua dirigeix el cor i l’orquestra que acompanyen la representacions.

Josep Maria de Ramon, que dirigeix “Blancaneus i els set nanets” per quarta vegada, destaca la importància del muntatge en l’imaginari col·lectiu de l’entitat. “Cada vegada que s’ha aixecat el teló ha estat un èxit que ha satisfet tant al públic del moment com als propis intèrprets, començant pels nanets”, assenyala el director, que creu que aquest èxit “fa que es converteixi en mite i que per tant, tornar a aixecar l’espectacle suposi un repte perquè no s’ha de lluitar per superar una realitat si no per superar el bon record que en queda”. “I a la gent de la Sala Cabanyes ens agraden els reptes”, afegeix.

La versió fa una relectura del conte dels germans Grimm, sortint de la imatge i concepte “Disney” de les edicions anteriors. El muntatge presenta una princesa una mica trapella, uns servents de palau completament tocats del bolet i unes dames de la cort que semblen sortides d’un “reality show” contemporani. També hi ha una reina que pretén ser realment bella malgrat que es converteixi en una bruixa horrorosa, un caçador que sap plantar cara a la reina, un príncep elegant que ben segur que enamorarà el públic i uns nanets ben estrafolaris i divertits. Tot canvia... perquè no canviï res.

“La meva feina ha estat de rellegir el text i repensar-lo en clau actual”, indica Josep Maria de Ramon, que a partir de diverses relectures de l’obra n’ha extret “una visió en què els personatges són més reals i adaptats als sentiments d’ara”. Per exemplificar-ho, es pregunta si “té sentit que quan Blancaneus i el príncep es troben i salta l’espurna de l’amor ell li proposi que sigui ‘la seva amiga’. O li ha de proposar alguna cosa més?” o bé si “els nanets es queden tan amples quan un d’ells diu que ‘les dones són la pesta del món’ o els sembla que ‘s’està passant tres pobles’”.
 
Un referent de la història de la Sala

El 10 de març de 1968, la Sala Cabanyes va estrenar “Blanca-Neus i els set enanitos”, dirigida per Carles Maicas i amb una espectacular escenografia de Josep Ciudad. Aquest muntatge, amb nens com a intèrprets dels set personatges, va tenir un gran impacte i encara ara és recordat per tots aquells que van participar-hi.

En aquests gairebé cinquanta anys, “Blancaneus i els set nanets” s’ha representat set vegades a l’escenari mataroní –els anys 1968, 1983, 1993, 1996, 1999, 2006 i 2016- fins a esdevenir clarament el conte més emblemàtic dels que s’han fet a la Sala. “A part dels Pastorets, que son el vaixell insígnia i l’eix vertebrador de Sala Cabanyes, Blancaneus ha esdevingut l’altre icona simbòlica pel fet d’aglutinar moltes persones en un espectacle engrescador que requereix molt esforç però que també té molta compensació”, afirma de Ramon.

Els set nanets van sorgir d’un càsting entre 40 nens i nenes i, en els darrers vuit mesos, han treballat en la creació dels personatges. “A la primera sessió de treball un cop seleccionats els nens els hi vaig dir: ‘jo no treballo amb nens, treballo amb actors, tinguin l’edat que tinguin’. I certament ho varen entendre”, recorda de Ramon.

Amb l’actual, set generacions de nens han donat vida als nanets. En la representació del 21 de maig, hi haurà una trobada de tots els nanets, Blancaneus i directors que l’han fet a la Sala.

Des de l’any 1968 fins a l’actualitat, l’espectacle ha fet un salt en el temps, en la tècnica i també en la capacitat de la Sala Cabanyes de realitzar grans muntatges teatrals. Però, malgrat la distància, la posada en escena d’aquest 2016 manté el mateix esperit i voluntat que la primera.

Suport a la lluita contra la malaltia de Tay-Sachs

Una altra funció ben especial serà la del dissabte 28 de maig, que començarà mitja hora abans i els beneficis de la qual aniran íntegrament a l’associació Acció i Cura per a Tay-Sachs (ACTAYS), que promou la investigació sobre aquesta malaltia poc freqüent i dóna suport a les famílies afectades.

A Mataró hi ha el cas de l’Aleix Merino, de quatre anys, que pateix Tay-Sachs. En els darrers mesos, a la ciutat s’han dut a terme diverses accions de solidaritat emmarcades en la campanya “Un somriure per l’Aleix”.

Dies de representació
Dissabte, 14 de maig de 2016, a les 18.30 hores
Diumenge,15 de maig de 2016, a les 18.30 hores
Dilluns, 16 de maig de 2016, a les 18.30 hores
Dissabte, 21 de maig de 2016, a les 18.30 hores
Diumenge,22 de maig de 2016, a les 18.30 hores
Dissabte, 28 de maig de 2016, a les 18.00 hores
Diumenge,29 de maig de 2016, a les 18.30 hores
Dissabte, 4 de juny de 2016, a les 18.30 hores
Diumenge, 5 de juny de 2016, a les 18.30 hores


Lloc:
Sala Cabanyes (La Riera, 110-120)
Informació i reserva de localitats:
A la pàgina web www.salacabanyes.cat, al telèfon 618.77.30.13 (divendres, de 6 a 9 del vespre) i, en horari de taquilla, al 93.790.85.02
Horari de taquilla:
Els caps de setmana de representació, divendres i dissabtes, de 8 a 9 del vespre
Preu: 

13 euros (platea), 12 euros (amfiteatre)