divendres, 19 d’octubre del 2012

"'E.R.-Actrius' converteix l'espectador en un 'voyeur' d'emocions íntimes" foto espai A




publicat per http://www.espaia.cat

Les actrius que porten a escena el muntatge de Sala Cabanyes
E.R.-Actrius, produïda per Sala Cabanyes de Mataró, es presenta dins de l'Espai A Xarxa d'Arts Escèniques Amateurs de Catalunya. Una de les actrius, Imma Llorens, comparteix algunes reflexions al voltant de l'espectacle que es podrà veure aquest cap de setmana als Catòlics d'Olot (dissabte dia 20 a les 19 hores) i al Centre Moral d'Arenys de Munt (diumenge 21 a les 18 hores).

Què podrà veure l'espectador d’E. R.-Actrius en la versió de Sala Cabanyes?
L'obra de teatre escrita per Josep M. Bernet i Jornet es titula E.R. Posteriorment, Ventura Pons va fer la versió cinematogràfica, amb unes protagonistes absolutament grandioses, i li va posar el títol d'Actrius. En el nostre muntatge hem volgut unir els dos noms i l'hem titulat E.R.-Actrius, i n'hem volgut fer una re-lectura donant-li un to intimista i molt proper a l'espectador. Hem volgut despullar el muntatge de tot el superflu per mostrar de forma descarnada les interioritats de les protagonistes.

Quins elements de l'obra la fan interessant per al públic?
Precisament el caràcter intimista amb el que tractem la posada en escena converteix l'espectador en un voyeur que viu gairebé en primera persona les emocions contradictòries de tres velles amigues que tornen a recordar els seus orígens a través de la recerca d'una jove estudiant de teatre. Les entrevistes de l’estudiant a les tres actrius fan aflorar vells fantasmes i fan que el públic es trobi davant de tres realitats que semblen ser diferents. Què vol dir realment E.R.? Qui explica la veritat? O potser... hi ha una única veritat? Què és més intens, el que les uneix o el que les separa?

Una diva internacional, una estrella de televisió i una directora de doblatge són les tres protagonistes. Què representen cadascun d'aquests personatges?
A partir d'unes intenses vivències comuns que marquen l'inici de la seva carrera cada una pren un camí diferent a la vida, que les porta fins i tot a recrear de forma diferent el seu passat comú, maquillant vells anhels i creant uns "personatges dins del personatge". Cada una d'elles viu la "seva" realitat i cada realitat és diferent de les altres.

Quan vàreu estrenar l'obra i què ha representat portar-la a terme?
L'obra es va estrenar el febrer del 2012 i va significar per a nosaltres com a actrius, i també per la direcció, el repte de posar en marxa un muntatge en el que el text és el fonament i la raó de tot, i per l'escenògraf i el dissenyador de la il·luminació un altre repte, transformant la ubicació de l'espai escènic i situant-lo al mig del públic. En les funcions de l'Espai A intentarem mantenir l'esperit d'aquesta proximitat física sempre que sigui possible per les característiques del local.

Com acostuma a rebre el públic les vostres produccions? Com definiríeu el vostre estil de fer teatre?
Sala Cabanyes és sortosament un bon centre de producció teatral, amb gent de totes les edats, que es planteja el treball amb rigor des de ben petits -tenim una escola pròpia de teatre- i que es formula reptes contínuament, des del disseny i construcció d'escenografies original fins la dansa o la composició i interpretació musical, incloent totes les tècniques de l'àmbit teatral. Intentem plantejar els nostres muntatges -siguin en el format que siguin- amb el màxim treball i honestedat, i els resultats són normalment molt ben rebuts pel públic.

Què us aporta el fet de poder participar en una temporada com l'Espai A?
L'any passat vàrem participar a l'Espai A amb el muntatge del Mikado -un gran musical-, aquest any ens hem proposat de fer-ho amb una obra bàsicament de text i intimista, probablement l'altra cara de la moneda en relació a l'opereta de l'any passat. Sala Cabanyes no surt gairebé mai "de bolos", ja que tenim una intensa producció pròpia que manté en actiu als varis centenars de components del nostre grup durant l'any, des dels Pastorets -reconeguts com a Patrimoni Cultural- fins a obres de petit format com el cas d'ER-Actrius. Però tot i no sortir normalment "de bolos", creiem que l'Espai A és un bon circuit d'exhibició d'espectacles de qualitat fets des del camp no professional i hi hem intentat modestament fer-hi la nostra aportació.