dimecres, 18 de maig del 2011

Consens però poca concreció en el debat electoral



Sala Cabanyes s’omple per escoltar les propostes econòmiques dels candidats

Els candidats a l’alcaldia de Mataró van seure ahir, dimecres 11, per primera vegada junts, per comunicar les seves propostes per treure la ciutat de la crisi, durant un debat electoral -el primer de gran format de la ciutat- organitzat conjuntament per Capgròs i El Tot Mataró i que va aplegar més de 400 ciutadans a la Sala Cabanyes. Moderats pel periodista Oriol Burgada, els caps de llista de les sis formacions amb representació a l’ajuntament de Mataró van donar poca “carnassa” als morbosos i van mostrar un alt nivell de consens amb propostes més generals que concretes. La importància del Mataró Marítim i El Corte Inglés, així com la necessitat de donar suport als emprenedors i al petit comerç, van ser les línies generals dels respectius discursos. Uns discursos que van servir per deixar clar que les formacions tenen propostes però no una resposta clara i contundent a la pregunta que titulava el debat: ‘Com sortirà Mataró de la crisi?’ Per intentar respondre a aquesta pregunta, el debat va versar al voltant de tres eixos: treball, comerç i promoció de ciutat.

Generar ocupació
Les xifres d’ocupació a la ciutat -amb un 20% d’aturats com va recordar ràpidament el candidat del PP, José Manuel López- van centrar el primer bloc del debat. Durant aquest punt, i responent a algunes acusacions velades cap al seu govern, el candidat del PSC, Joan Antoni Baron, va assumir part de la responsabilitat, abans de passar la pilota als governs pre-socialistes de la Generalitat i la Moncloa. Sobre les línies d’actuació, Baron va destacar que la innovació ha de ser un dels ingredients principals que travessi totes les iniciatives de la ciutat citant com a exemple el tèxtil intel•ligent tirat endavant per Cetemmsa.

Precisament, la reindustrialització de la ciutat va ser un dels punts comuns que van trobar els diferents candidats. Cadascú, evidentment, en la seva línia. Així, per exemple, Esteve Martínez d’ICV-EUiA i Xavier Safont-Tria de la CUP van apostar per l’economia verda i per la inversió en energies renovables. La part principal del discurs d’ambdós va ser, però, potenciar les cooperatives. En una línia similar es va expressar Joan Mora de CiU proposant un total suport institucional als emprenedors, posant totes les facilitats possibles a les empreses de fora per instal•lar-se a la ciutat. Francesc Teixidó va proposar, a més de la lluita contra el fracàs escolar, la promoció d’un concurs nacional d’emprenedors. Una idea, aquesta, que va portar Joan Mora a fer la primera “picada d’ullet” del vespre a la formació republicana alabant la proposta de Teixidó. Més preocupat per la situació actual es va mostrar López del PP que va reivindicar millores en l’estat dels polígons de la ciutat. “Amb aquest estat és impossible que cap empresa vulgui instal•lar-se a la ciutat”, defensava.

Les locomotores
El consens entre els partits es va fer més evident en el bloc dedicat al comerç mataroní. Més enllà d’una petita enganxada entre Baron i Mora -en la tradició de les que durant aquest últims mesos de mandat s’han viscut al Ple Municipal-, tots els alcaldables van demostrar el suport dels seus partits a l’arribada del Corte Inglés. Tots excepte Xavier Safont-Tria de la CUP que va esgrimir, una vegada més, els seus arguments. “Hi ha estudis que demostren que l’arribada de grans superfícies comercials provoquen una desertització del petit i mitjà comerç”, va comentar. Amb un cert to de cansament, i recordant les habituals postures al Ple, Mora va deixar clar que l’important és que la majoria de grups hi està a favor. La resta de candidats veuen l’arribada de la “locomotora comercial” com un estímul comercial que generarà llocs de treball i permetrà dinamitzar el comerç i el dia a dia a les seves zones properes. “Cal una reforma important d’aquell sector que es convertirà en un nou centre de la ciutat”, posava d’exemple Martínez. En la mateixa línia anava López recordant el Pla de Millora de la xarxa urbana “que dorm el somni dels justos des de 2007” i que caldria recuperar. Ell, precisament, va protagonitzar una altra petita enganxada amb Safont quan va mencionar com a exemple de locomotora que atrau altres comerços el Corte Inglés del Portal de l’Àngel a Barcelona. “La vertadera locomotora del Portal de l’Àngel és un transport públic que porta fins allà de manera ràpida”, va defensar Safont-Tria lligant la discussió amb el discurs del seu partit sobre la importància del transport públic.

Just en el moment en que els seus ‘contrincants’ començaven a esmentar els nuclis comercials dels barris i la seva importància, Baron va fer un repàs a la “teranyina comercial” que des del Corte Inglés unirà nuclis comercials com el de plaça de Cuba, Peramàs i, fins i tot, Cerdanyola o la zona del carrer Jaume Isern. “Volem que el Corte Inglés faci d’articulació”, va resumir. Més enllà d’aquests nuclis més propers, tots els altres candidats van estar d’acord en la necessitat de potenciar el comerç de proximitat dels barris.

“Que passin coses”
El turisme i les propostes per fer més atractiva la ciutat van centrar l’últim bloc del debat. El mar i la seva potencialitat van posar d’acord tots els grups. Mataró Marítim amb la reforma del port al capdavant van ser el punt fort del debat. La branca més eco del candidats va demanar cura per l’alguer, mentre Mora va retreure a Baron l’abandonament del projecte fins ara. “Estàvem treballant pel TecnoCampus, ara sí que és l’hora del Mataró Marítim”, va resumir Baron.
“Que passin coses cada setmana”. Amb aquesta frase, iniciada per Joan Mora i repetida per la resta de candidats en un moment o altre de les seves intervencions, es resumeix una altra de les propostes principals: fer que Mataró destaqui amb una oferta pròpia d’activitats que atreguin públic. En aquest sentit, els candidats van coincidir en punts com la necessitat de replantejar el model firal o comunicar millor les activitats que es duen a terme. Entre les propostes concretes perquè s’acosti gent d’altres poblacions, Mora proposava aparcaments per facilitar l’arribada de vehicles del Vallès i Osona, mentre Martínez i Safont-Tria apostaven per la conservació del patrimoni “que fa única la ciutat”. Com no podia ser d’altra manera, el líder de la CUP va mencionar la zona agrícola de les Cinc Sènies com un espai a potenciar. Però no va ser l’únic ja que els altres grups van apostar també per promocionar els productes tradicionals de la zona en fires. Però buscant la diferència. “El Plat de Mataró està molt bé però hi ha jornades com aquesta a cada poble”, destacava López. El candidat del PP va fixar la seva mirada en activitats esportives com el Challenge però Baron ràpidament li va recordar que s’ha de jugar en equip. “No tindrem capitalitat si el primer que fem és robar activitats a altres poblacions”, li va etzibar.

Aquest no va ser l’únic punt en el que Baron va voler retopar els seus oponents. Ho va fer altra vegada amb Mora sobre el Festival Shakespeare. El líder de CiU es va preguntar quants anys més s’hauran de posar diners “en un festival que no funciona”. A la contra, Baron li va posar d’exemple altres cites culturals catalanes com el Mercat de Música Viva de Vic o la Fira de Tàrrega que “no van néixer grans, s’hi van acabar tornant”.

Debat paral•lel a twitter
Si el debat organitzat per Capgròs i Tot Mataró va omplir la platea de la Sala Cabanyes, es pot ben dir que també va tenir gran repercussió a les xarxes socials i a través de Twitter on, durant i després del debat, l’etiqueta #debatmataro va ser ben activa arribant a registrar fins a 370 piulades sobre l’acte. Polítics de cada partit o membres actius del 2.0 mataroní van anar traslladant a la xarxa el més destacat del que anava passant a la Sala i fins i tot es discutien els uns amb els altres en tot un debat paral•lel. Dels més actius, el candidat de Mataronins Paulí Mojedano que després de fer un comunicat criticant els mitjans organitzadors per no convidar la seva formació –sense representació a l’actual consistori, el criteri seguit– va assistir al debat, va twittejar criticant les propostes dels sis candidats i, en acabat, va penjar un vídeo reivindicant el seu propi projecte polític.

publicat per
Albert R. Dot
Fotos : Anna Aluart
www.totmataro.cat
12 de maig de 2011